Arjen sankarimme kertovat: korona-aika ja etätyö
Julkaistu 28 toukokuun, 2020
Korona-aika on tuonut muutoksia kaikkien työssäkäyvien arkeen. Muiden poikkeusjärjestelyn ohella Opsetilla on kevään aikana lisätty etätyön määrää tuntuvasti.
Poikkeusajan järjestelyjen tavoitteena on ollut henkilöstön terveyden turvaaminen sekä palveluiden jatkuvuuden varmistaminen, joissa molemmissa olemmekin onnistuneet hienosti. Etätyö ja muut järjestelyt ovat mahdollistaneet turvallisten työskentelyolosuhteiden turvaamisen poikkeusaikana.
Kuopiossa työskentelevä resurssisuunnittelijamme Kaisa Kiiskinen passitettiin etätöihin ensimmäisten joukossa heti poikkeustilan alussa. Kaisa vastaa työvuorosuunnittelusta, poissaoloilmoitusten vastaanottamisesta, laiterekisterin hallinnasta ja muun resurssitiedon ylläpidosta. Korona-aikana resurssisuunnittelija on mukana turvaamassa henkilöstön hyvinvointia – jotta Kaisa voi onnistua tässä, on hänen itsensä pysyttävä terveenä non-stop.
”Kaikki me kaipaamme takaisin toimistolle, mutta se ei omalla kohdallani nyt ole mahdollista. Rakensin sitten työtilan pojan huoneeseen. Täällä kun on ovi, jonka saa kiinni”, Kaisa kertoo.
Perhe-elämän ja etätyö voi olla haastava yhdistelmä. Tiimi ja esimies ovat tuki ja turva, joiden puoleen Kaisa rohkaisee työntekijöitä kääntymään aina, kun töistä selviytyminen mietityttää.
Teemu Kokko on pitkän linjan opsetlainen, joka on jo vuosikymmenen ajan paiskinut meillä töitä erilaisissa tehtävissä. Teemun nykyinen kotitiimi sijaitsee Opsetin kehityksessä. Monipuolisesta taustasta on ollut poikkeuskevään aikana erityistä hyötyä, painopisteen siirryttyä kehittämisestä palvelutuotannon turvaamiseen.
Teemu työskentelee tällä hetkellä Vallilassa digitointitiimin vetäjänä. Normaaliaikana Helsingin digitointi toimii keskitetysti Pitäjänmäellä, mutta nyt tiimi on jaettu kahteen sijaintiin turvaamaan henkilökunnan terveyttä ja palvelutuotannon jatkuvuutta.
Aivan kaikissa tiimeissä ei etätyö ole vaihtoehto. Tällöin työskentelyn turvallisuudesta on pidettävä huolta muilla keinoilla.
Vallilan maksupalvelutiimissä työskentelevän Sanna Paavolaisen päivittäisiin tehtäviin kuuluu saapuvan postin esikäsittely, kuorten avaaminen sekä maksupalveluun tulevien laskujen lajittelu. Sannan työssä poikkeustilanne näkyy ensisijaisesti esikäsiteltävän postin lisääntyneenä määränä sekä tiimin sisäisessä vuorovaikutuksessa. Tiimin jakaannuttua kahtia on kommunikaation avuksi tullut Teams, jota myös Teemu hyödyntää tehtäviensä hoidossa.
Joensuusta ja Kuopiosta löytyvät Opsetin pankkipalveluiden tiimit. Molempia tiimejä vetää palvelupäällikkö Aatu Qvist Kuopiosta. Henkilöstö on jaettu työkiertomalleja hyödyntäen ryhmiin, jotka vuorottelevat konttorilla ja etätöissä tiimin toimintakyvyn ja terveyden turvaamiseksi.
Jutta Soininen työskentelee Opsetin kehittämisorganisaatiossa, joka on poikkeusaikana järjestänyt toimintaansa uudelleen perustoimintojen turvaamiseksi. Normaalitilanteessa Jutan työtehtäviin kuuluu laaja skaala erilaisia töitä asiakaskokemuksen ja osaamisen kehittämisen osa-alueilla.
Yleensä Jutta työskentelee jossain tiimissä tietyn määräajan, tukien ja auttaen tiimejä saavuttamaan erilaisia tavoitteita. Lisäksi hän työstää jatkuvasti erilaisia yhtiötasoisia malleja, kuten esimerkiksi koulutuskalenteriin liittyviä prosesseja sekä koulutusbudjetin hallinnointia ja seurantaa. Poikkeustilanne on kuitenkin myllertänyt Jutan työnkuvan väliaikaisesti.
”Suurin osa kehittämistoimista on ikään kuin pausella ja keskityn nyt tukemaan erilaisia operatiivisia toimintoja heidän päivittäisessä tekemisessään. Olen esimerkiksi vienyt läpi yhden kokonaisen rekryn, toteuttanut erilaisia selvityksiä ja kyselyitä poikkeustilanteeseen liittyen, ja viimeisimpänä auttanut palkkojen tarkistuksessa”, Jutta selvittää.
Jutta epäilee etätöiden tulleen Opsetille jäädäkseen ja myös matkustamisen vähenevän. Poikkeusaikana hän on toisaalta huomannut livekohtaamisten arvon. Hän sanoo kaipaavansa läsnäoloa ja yhdessä ideointia.
Myös Jutan työpari, HRD-koordinaattori Katja Brandt on heittäytynyt kokonaan uusiin tehtäviin, toimien esimerkiksi HR:n tukena loma-aikojen dokumentoinnissa ja hallinnoinnissa, arkipyhäkorvausten syöttämisessä maksuun ja talouden tukena erilaisten tuntikorjausten teossa.
”Voi siis sanoa, että molemmat olemme hypänneet perehdytysten kautta täysin uusien tehtävien ja toimintamallien pariin. On ollut tosi hienoa, että olemme voineet olla avuksi! Samalla jotkin normaalit työtehtävämme edistyvät pikkuhiljaa taustalla”, Jutta kertoo hyväntuulisesti.
Etätyö: vinkkejä arjen sankareille
💻 Raivaa itsellesi oma tila, jossa voit keskittyä työhön. Huomioi tietoturva-asiat!
⏰ Muista pitää kiinni tauoista myös etätyöpäivänä. Jos työsi on luonteeltaan sellaista, että voit rytmittää työpäiväsi itse, voit kokeilla esimerkiksi Pomodoro-tekniikkaa:
- Valitse tehtävä, jonka haluat saada tehdyksi
- Aseta ajastin soittamaan 25 minuutin kuluttua
- Työskentele tehtävän parissa, kunnes ajastin soittaa – Jos mieleesi putkahtaa jotain, mitä pelkäät unohtavasi tai mitä pitäisi tehdä samalta istumalta, kirjoita ajatus ylös. Voit palata siihen sitten myöhemmin.
- Kun ajastin on soinut, kirjaa suoritus ylös
- Pidä lyhyt tauko – Hengittele, kohenna ryhtiäsi, ota kuppi kahvia, tee hartiajumppa tai tee muuta rentouttavaa joka ei liity töihin.
- Jatka työskentelyä ja pidä pidempi tauko joka neljännen pomodoron jälkeen (sovella omiin työrutiineihisi)
🚶 Kävele tai pyöräile ”työmatka” ennen työvuoron alkua ja sen päätyttyä. Kulje vaikkapa lähikorttelin ympäri tai hae lähikahvilasta aamupalaleipä.
🙏 Ennen kaikkea, muista olla itsellesi armollinen. Otetaan päivä kerrallaan.
Lisää vinkkejä saat seuraamalla Instagram-tiliämme.
•