tribedo tribedo tribedo

Opset – Opiskelijaystävällinen urakiihdyttämö

Julkaistu January 7, 2020

Merlin Hallman on myyntipäällikön nimikkeestään huolimatta teknisesti edelleen opiskelija. Miten entinen Kuopion opsetlainen löysi tiensä Vallilan kortteliin?

Opset – Opiskelijaystävällinen urakiihdyttämö

Opset on toiminut monelle opiskelijalle väylänä OP:n riveihin. Näin on käynyt myös Merlin Hallmanille. Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitokselta valmistuva mies on päättänyt saada pro gradu -tutkielmansa valmiiksi heti alkuvuodesta. Rauhallinen puhetyyli ja varma olemus vakuuttavat kuulijan siitä, että mitä Merlin päättää, näin myös tapahtuu. Mutta palataan hetkeksi ajassa muutama vuosi taaksepäin.

Vuosi oli 2016, kun Merlin Hallman palasi opiskelijavaihdosta Chilestä ja alkoi etsiä osa-aikaista työtä opintojen oheen. Höntsäsählyä harrastanut Merlin tutustui pelatessaan Kuopion Opset-pankkitiimiä vetäneeseen Miitri Sivoseen, joka ehdotti miestä hakemaan töitä tiimistään. Nykyisin Opsetin liiketoimintajohtajana toimiva Miitri vakuutti Merlinin hakemaan paikkaa, jonka hän myös sai. Pankkitiimiin hän jäi vaihtuviin tehtäviin kahden vuoden ajaksi.

“Sitä päätöstä en ole katunut”, Merlin vakuuttaa.


Kuopiossa aiemmin työskennellyt Merlin kulkee nykyisin OP:n Vallilan korttelin rappuja.

Kuopion pankkitiimissä riitti projekteja vuosina 2016-2017, ja näistä projekteista sai osansa myös Merlin. Ensimmäinen pitkä projekti koski henkivakuutusten tapaamisten varaamista. Heti tuon projektin jälkeen oli vuorossa kvartaalin verran kestänyt POP-pankki-projekti. Kun yksi projekti loppui, toinen alkoi. Pankkitiimin projekteille olivat tyypillisiä alun epävarmuus sekä kunnianhimoiset tavoitteet. Merlinin seikkailunhaluiselle luonteelle tämä sopi loistavasti.

“Silloin harvoin kun projekteja ei ollut, teimme muuta. Meillä oli tiimissä sellaista osaamista, että aina löytyi tekemistä”, Merlin muistelee.

Kahden pankkitiimivuoden jälkeen vuonna 2018 Merlin vaihtoi Kuopion toimipaikan sisällä Opsetin Uusien liiketoimintojen tiimiin, jossa hän teki palveluohjaajan työtä. Uusissa liiketoiminnoissa hän tutustui niihin samoihin asioihin, joiden parissa tekee töitä parhaillaan Vallilan OP Kauppiaspalveluissa. Kuopion Opset-tiimi tarjosi hyvän kasvualustan Helsinkiin siirtymiseen. Mies on työskennellyt OP:n palveluksessa keväästä 2019 alkaen.

“Työskentelin ensin Opsetin vuokratyöntekijänä, kunnes minut vakinaistettiin OP:lle”, Merlin tarkentaa.

Erilaisia töitä erilaisille tekijöille

Itä-Suomen yliopistossa opiskeleva, entinen kauppatieteiden opiskelijoiden ainejärjestö Preemio ry:n jäsen pitää Opsetia paitsi hyvänä työnantajana opiskelijoille, myös hyvänä yhteistyökumppanina kouluille. Opsetilta löytyy Merlinin mukaansa erilaisia töitä erilaisille tekijöille.

“Sieltä löytyy sitä vakaata ja rutiininomaisempaa tekemistä, jota toiset arvostavat – ja sitten toisaalta epävarmuutta ja riskinottokykyä vaativia tehtäviä, mitkä taas kiehtovat itseni kaltaistani tekijää”, hän summaa.

Ehkä juuri halu ottaa riskejä sai Merlinin muuttamaan työnantajaa ja paikkakuntaa?

“Ei, syynä oli rakkaus”, mies naurahtaa.

Merlin oli tavannut “erään mukavan tytön” jo pankkitiimin aikoina, ja päätellyt että muutto saattaa olla edessä. Kun OP:lta sitten avautui hänen osaamistaan vastaava paikka, oli ratkaisu selvä.

“Siinähän kävi itseasiassa niin, että asiakkuusjohtaja Katri Väänänen vinkkasi paikasta kuultuaan, että minulla on edessä lähtö Helsinkiin. Kiitin Katria vinkistä ja kerroin jo hakeneeni kyseiseen tehtävään”, Merlin myhäilee.

Kuulostaa siltä, että miehen kohdalla tähdet osuivat oikeille paikoilleen! Haastattelun lopuksi kysymme, miten Merlin kuvailisi Opsetia kolmella sanalla?

“Opset on ketterä, opettava ja mukava, niitä samoja asioita kuin OP:kin.”

Muita uratarinoitamme: 
>> Kiitorata-trainee kertoo, kuinka lähti tekemään haaveista totta
>> Ammattiurheilijan asenteesta vauhtia pankkialan toimiin
>> Urapolkutarina: Aito kiinnostus arvostettuun alaan vei mukanaan
>> Urapolkutarina: Askel askeleelta kohti urahaavetta


Tribedon asiakkuuspäivä: Arvoa asiakkaalle – Miten voin kehittää asiakaskohtaamisia?

Julkaistu November 24, 2022

Tästä kirjoituksesta pääset lukemaan 1.11. asiakkuuspäivänämme viimeisen teeman asiantuntijoiden kertomia asioita siitä, kuinka asiakaskohtaamisia on mahdollista kehittää asiakkaalle arvoa luoden.
Lue lisää

Tribedon asiakkuuspäivä: Toimintaympäristö muuttuu – Miten vastaat osaamisen vahvistamisen tarpeeseen?

Julkaistu November 24, 2022

Tämän vuoden keväällä aloitettu ’perinne’ sai jatkoa, kun vietimme asiakkuuspäivää uusin ajankohtaisin aihein. Lue mistä teemoista asiantuntijat kertoivat 1.11. koskien toimintaympäristön muutoksista syntyviä osaamisen vahvistamisen tarpeita.
Lue lisää

Tribedon asiakkuuspäivä: Näkemyksiä murroksesta – Millainen on vetovoimainen työnantaja?

Julkaistu November 24, 2022

Tämän vuoden keväällä aloitettu ’perinne’ sai jatkoa, kun vietimme asiakkuuspäivää uusin ajankohtaisin aihein. Lue mistä teemoista asiantuntijat kertoivat 1.11. koskien näkemyksiä murroksesta työnantajanäkökulmasta.
Lue lisää

Avoimet työpaikat

Katso kaikki