tribedo tribedo tribedo

Esittelyssä tiimiä tukevat arjen pyörittäjät

Julkaistu September 7, 2020

Opsetilla työskentelee osaajia henkilöstön ja palvelutuotannon tukena palveluvastaavina, -ohjaajina ja valmentajina. Mitä työnkuviin kuuluu ja kuinka roolit näkyvät työarjessa?

Esittelyssä tiimiä tukevat arjen pyörittäjät

Helsingissä työskentelevän Anna-Kaisa Mustaparran talous-, digitointi- ja digitaalisen viestinnän tiimeissä työskentelee kussakin sopivalla osaajaprofiililla varustettu palveluvastaava. Palvelutuotantopäällikkönä työskentelevä Anna-Kaisa tietää palveluvastaavan olevan tärkeä rooli tiimissä. 


”Palveluvastaava on arjen pyörittäjä, joka saa asiat rullaamaan ”, Anna-Kaisa Mustaparta tiivistää. 

Anna-Kaisan yhteistyö palveluvastaavien Maaret Vaittisen, Nea Vallaskivi-Graillotin ja Niko Qvickin sisältää esimerkiksi tavoitetuokioiden ja päivän avausten pitämisen. Palveluvastaavan tehtäviin kuuluu myös tiimin tehtävien ohjaaminen, sisäinen valvonta sekä kumppanipalavereihin osallistuminen asiantuntijaroolissa. Tehtävä koostuu siis todella monipuolisesta tiimiä ja päivittäistä palvelutuotantoa tukevasta tekemisestä.  

Kaikkien palveluvastaavien tehtävillä on sama tarkoitus: tiimin toimiminen parhaalla mahdollisella tavalla. Tähän samaan tarkoitukseen vastaa  työssään myös valmentaja. 

Valmentajasta lähitukea päivittäisiin kohtaamisiin  

Pasi Ruotsalainen toimii Kuopiossa valmentajana Opsetin joustavan asiakaspalvelun tiimeille, ja hän kuvaakin tehtäväkenttänsä olevan sekoitus valmentajaa sekä palveluvastaavaa. Hänen tehtäväänsä ei kuulu laskutusta, kumppanipalavereihin osallistumista tai tavoitetuokion pitämistä, vaan paljon muuta arjen pyörittämiseen liittyvää sekä työtehtävien organisointia.  


Valmentaja Pasi Ruotsalaisen tehtävässä korostuvat myynnin ja asiakaspalvelun näkökulmat. 

Valmentajan tehtävän ydinajatus on nimensä mukaisesti valmentaminen. Valmennustarpeet toteutetaan esimiesten tai valmennettavien pyynnöstä, ja valmennuksia pidetään esimerkiksi liittyen tehokkuuteen, asiakaskohtaamisen laatuun sekä myyntiin. Ajatuksena on tiimin suoriutumisen ja onnistumisen tukeminen. Myös valmentajan, kuten palveluvastaavienkin tehtävän luonne on erilainen riippuen liiketoiminta-alueesta, jossa henkilö toimii.

Palveluohjaajalta apua kaikenlaisiin arjen ongelmiin 

Kuopiossa työskentelevä palveluohjaaja Teemu Malmströmin monipuoliseen toimenkuvaan kuuluu muun muassa tiimiläisten valmentaminen ja tukeminen arjessa, uusien työntekijöiden perehdyttäminen, tulosten päivittäminen sekä tulos- ja muiden raporttien tuottaminen. Lisäksi Teemu pitää aktiivisesti yhteyttä kumppaneihimme OP Ryhmän puolella, avustaa esimiestään tarpeen vaatiessa ja pyrkii käyttämään noin 20 % ajastaan myös omalle myynti- ja asiakaspalvelutyölle. 

”Uskon, että työni vaikuttaa henkilöstöhyvinvointiin positiivisesti, sillä tuen ratkaisujen hakemisessa, liittyipä ongelma sitten järjestelmiin ja sovelluksiin, omaan työhön ja sen tuottavuuteen, tietokoneen toimimattomuuteen, tai oikeastaan mihin tahansa maan ja taivaan väliltä.” 

”Lisäksi palveluohjaajana pyrin kannustamaan ja huomioimaan tiimiläiset parhaani mukaan heidän onnistuessaan – positiivinen palaute hyvin tehdystä työstä on vähintään yhtä tärkeää, kuin rakentava palaute kehitystä kaipaavaan asiaan” Teemu kertoo.  

Palveluvastaavan rooli työhyvinvoinnin nostattajana 

Palveluvastaavalla on usein laajaa osaamista tiiminsä eri työtehtävistä, jolloin substanssiosaaminen on erinomaisella tasolla. Useimmiten palveluvastaavan onkin mahdollista heittäytyä tarvittaessa mihin tahansa tiimin tehtävään.  


“Palveluvastaavat auttavat kehittämään tiimin toimintaa. Olemalla läsnä tiimin arjessa, he kuulevat myös toimihenkilöiden omista havainnoista”, kertoo Maaret Vaittinen.

”Koen, että olen pystynyt vaikuttamaan työhyvinvointiin olemalla aidosti läsnä tiimin kanssa arjessa sekä työtä tukemalla. Myös se, että yhdessä tiiminä pääsemme nauttimaan kaikista onnistumisista, luo tiimille hyvää tiimihenkeä ja hyvinvointia” kertoo palveluvastaava Maaret Vaittinen. 

”Mielestäni henkilöstön hyvinvointiin vaikuttaa positiivisesti se, että osallistutan toimihenkilöitä erilaisiin päätöksiin ja kehitysprojekteihin, sekä kuuntelen ja otan koppia myös heidän ajatuksista sekä kehitysideoista. Lisäksi kehun sekä annan palautetta, jotta jokainen pääsee kehittymään” sanoo palveluvastaava Nea Vallaskivi-Graillot .  

Palveluvastaava Niko Qvick kertoo työhyvinvoinnin kannalta olennaista olevan selkeän työnjaon, jotta jokaisen vahvuudet tulevat käyttöön ja jolloin jokainen on parhaimmillaan omassa tehtävässään.  

”Tämä motivoi ja auttaa jaksamaan. Arjen tasolla hyvä työrauha on myös tärkeä tekijä työhyvinvoinnissa, jotta pystymme keskittymään itse työhön. Hyvän työrauhan takaa tiimin selkeä kommunikointi ja johdonmukaiset toimintatavat” hän lisää.  


Palveluvastaava Niko Qvick korostaa selkeän työnjaon ja työrauhan merkitystä työhyvinvoinnille.

Pasi jatkaa Nikon ajatuksista: ”Toiminta näkyy myös henkilöstötyytyväisyydessä. Olen tavoitettavissa asiassa kuin asiassa, olipa se sitten kuulumisten vaihtamista tai neuvon kysymistä. Viestin tiimille myös ajankohtaisista asioista, tsemppaan sekä järjestän aina välillä esimiehen kanssa jotakin pientä kivaa toimihenkilöiden arjen oheen.”

Myös valmentajan tehtävässä substanssiosaaminen korostuu, etenkin liittyen perehdytyksiin ja valmennuksiin sekä laadun valvontaan. Valmentajan työn tulos näkyy arjessa esimerkiksi tavoitteiden saavuttamisesta sekä siitä, että laadunvalvonnan kautta kaikki tehdään tarkkojen säädösten mukaisesti ja laadukkaasti.  

”Valmentajana varmistan, että osaaminen on kunnossa ja käytämme oikeita työkaluja – niin työpisteellä kuin pään sisälläkin”, Pasi summaa. 


Esittelyssä kahden johtoryhmäläisemme kasvot

Julkaistu June 28, 2022

Tässä kirjoituksessa pääset tutustumaan kahteen johtajaamme, Piiaan ja Miitriin. Lue mm. missä merkeissä heihin voi törmätä ja millaiset taustat osaajilta löytyy.
Lue lisää

Mitkä osa-alueet vaikuttavat yrityksen työnantajamielikuvaan?

Julkaistu May 25, 2022

Tässä 3-osaisessa sarjassa käymme läpi puheenvuoroja teemoittain, ja sitä mitä ne pitivät sisällään. Viimeisenä käsittelyssä teema markkinoinnin ja viestinnän nykypalveluista, tarjoomasta ja työnantajamielikuvasta sekä rekrytointimarkkinoinnista.
Lue lisää

Työelämä on murroksessa; työkaluja osaamisen, henkilöstöhankinnan ja -pysyvyyden varmistamiseksi

Julkaistu May 25, 2022

Kirjoitimme tämän 3-osaisen sarjan, joka käsittelee järjestämiemme asiakkuuspäivien monipuolisia puheenvuoroja teemoittain. Tämän kirjoituksen sisällöstä löydät otsikon mukaisen aihealueen.
Lue lisää

Avoimet työpaikat

Katso kaikki