tribedo tribedo tribedo

Opset tutummaksi asiakasneuvojiemme kertomana

Julkaistu November 3, 2020

Omia kokemuksiaan Opsetista ja alasta jakavat asiakasneuvojina työskentelevät Niina ja Petra. Ovatko heidän ajatuksensa alasta muuttuneet työn myötä?

Opset tutummaksi asiakasneuvojiemme kertomana

Ensimmäisessä Opset tutummaksi -osassa omia kokemuksiaan Opsetista ja alasta jakavat asiakasneuvojina työskentelevät Niina ja Petra.

Opsetissa tuotetaan laadukkaita ja kustannustehokkaita asiantuntija- sekä tukipalveluita OP Ryhmälle. Meillä työskentelee noin 900 osaajaa ja toimipiteemme sijaitsevat viidellä paikkakunnalla. Henkilöstön määrä sekä työnkuvien monipuolisuus ja laajuus yllätti Joensuussa asiakasneuvojana pari vuotta sitten aloittaneen Niinan.

”Opset oli minulle työnantajana täysin uusi tuttavuus tänne hakiessani. Kukaan tuttuni ei ollut työskennellyt Opsetilla tai OP:n keskitetyissä palveluissa. En myöskään ollut aiemmin työskennellyt pankkialalla, vaan 15 vuoden työtaustani oli kaupalliselta alalta. Viimeisimpänä ennen Opsetille tuloa toimin myymäläpäällikkönä vaateliikkeessä, jonka jälkeen ehdin olla pari kuukautta kotosalla pohtimassa mitä haluaisin tehdä seuraavaksi. Huomasin avoimen paikan Opsetissa ja hoksasin, että se sopisi hyvin perustamani pienen yritystoiminnan rinnalle.”

Täysin entuudestaan tuntemattomat tehtävät ja uusi toimiala kiinnostivat Niinaa hänen halutessaan hypätä omalta mukavuusalueeltaan pois kohti uusia haasteita. Mielekkäitä haasteita ja tehtävänkuvan monipuolisuutta hän myös sai.

”Kuvittelin ennen töiden aloittamista, että puhelinpalvelussa neuvotaan vain esimerkiksi, että milloin konttorit ovat auki. Olin ajatellut, että kaikki pankkiasiat hoidetaan edelleen konttorilla, mutta sen suhteen olin kyllä väärässä. Työt ja perehdytyksen aloittaessani hahmotin, kuinka laajalla skaalalla asioita voidaan hoitaa myös puhelimitse.”

”Yllätyin siitäkin, kuinka paljon pankit ovat keskittäneet palveluitaan. Eli että esimerkiksi minä voin puhelinpalvelussa Joensuun toimistolta käsin hoitaa myös Helsingin pankin asiakkaan asioita sähköisiä kanavia pitkin. ”

Niina yllättyi siitä, miten useita eri tiimejä eri tehtäviä varten onkaan, ja kuinka paljon puhelinpalvelun lisäksi tehdään taustatehtäviä. Hän ei ollut hahmottanut ennen Opsetilla aloitustaan, että miten laaja skaala erilaisia osaajia tarvitaan hoitamaan eri tehtäviä, jotta kokonaisuus pyörii.

Asiakaspalvelua kasvotusten aiemmin hoitanut Niina jännitti alkuun sähköisiä kanavia. Jännitys kuitenkin karisi nopeasti: ”Olin aina aiemmin kokenut, että asiakaspalvelu kasvotusten on minulle ominaisempaa, mutta luontevasti se lähti sujumaan myös puhelinpalvelussa.”

Vaikka Niinalla ei ollutkaan aiempaa kokemusta pankkialasta, kertoo hän alun kattavan perehdytyksen antaneen hyvät eväät töiden aloittamiseen. Työn oppii tekemällä, joten esimerkiksi koulutustaustalla ei ole niin suurta merkitystä.

”Myönnän pienen ennakkoajatuksen kolkuttaneen takaraivossa, että tänne töihin tullakseen pitäisi olla jokin kaupallinen koulutus. Näin ei kuitenkaan ole, vaan täällä on ihan kaiken taustaisia ihmisiä.”

Ala on nopeasti muuttuvaa ja tarkkaan säännösteltyä – ja tästä Niina pitää.

”Kannustan kyllä hakemaan Opsetille, mikäli haluaa laajentaa omaa osaamista ja kaipaa haasteita. Työ on todella monipuolista ja alati muuttuvaa. Tässä saa myös kattavan käsityksen siitä mitä pankkiala on” tiivistää Niina.

Tiimi apuna arjen tekemisessä

Merkonomiopinnot suorittanut Petra aloitti Opsetilla Joensuun toimipisteellä vuonna 2018 asiakasneuvojana. Sittemmin hän on siirtynyt Opsetilta asiakasneuvojaksi OP:lle. Alun alkaen Petra löysi tiensä Opsetille ystävän suosituksesta. Aiempi tausta häneltä löytyi kaupalliselta alalta.

Petra komppaa Niinaa ja kertoo yllättyneensä tehtävien monipuolisuudesta sekä taustatehtävien määrästä puhelinpalvelun rinnalla.

”Ajattelin ennen alalle tuloa toimialan olevan hyvin asiakaspalvelupainoitteista, vaativaa ja pelkkien raha-asioiden ympärillä pyörivää, hieman tylsää toimistotyötä. Kattavan perehdytyksen sekä töiden kimppuun pääsemisen jälkeen hahmotin kuitenkin, että tekeminen onkin todella monipuolista.”

”Asiakaspalvelun lisäksi työhön kuuluu paljon taustatöitä, jotka tuovat työhön mukavaa vaihtelua. Lisäksi ajan myötä kokemuksen ja osaamisen kasvaessa lisääntyy erilainen tekeminenkin, joka edelleen lisää työn mielekkyyttä” kertoo Petra.

Ennen töiden aloitusta Petra oli olettanut, että työtä tehtäisiin lähes pelkästään itsenäisesti. Vaikka puhelinpalveluun kuuluu myös itsenäistä työskentelyä, ei eteen tulevien ongelmien kanssa tarvitse jäädä yksin.

”Koen, että työ on osittain haastavaa, mutta avun ongelmiin saa kuitenkin kaikissa tilanteissa. Suurin osa työstä tehdään tiiminä, mikä on kivaa.”


Tribedon asiakkuuspäivä: Arvoa asiakkaalle – Miten voin kehittää asiakaskohtaamisia?

Julkaistu November 24, 2022

Tästä kirjoituksesta pääset lukemaan 1.11. asiakkuuspäivänämme viimeisen teeman asiantuntijoiden kertomia asioita siitä, kuinka asiakaskohtaamisia on mahdollista kehittää asiakkaalle arvoa luoden.
Lue lisää

Tribedon asiakkuuspäivä: Toimintaympäristö muuttuu – Miten vastaat osaamisen vahvistamisen tarpeeseen?

Julkaistu November 24, 2022

Tämän vuoden keväällä aloitettu ’perinne’ sai jatkoa, kun vietimme asiakkuuspäivää uusin ajankohtaisin aihein. Lue mistä teemoista asiantuntijat kertoivat 1.11. koskien toimintaympäristön muutoksista syntyviä osaamisen vahvistamisen tarpeita.
Lue lisää

Tribedon asiakkuuspäivä: Näkemyksiä murroksesta – Millainen on vetovoimainen työnantaja?

Julkaistu November 24, 2022

Tämän vuoden keväällä aloitettu ’perinne’ sai jatkoa, kun vietimme asiakkuuspäivää uusin ajankohtaisin aihein. Lue mistä teemoista asiantuntijat kertoivat 1.11. koskien näkemyksiä murroksesta työnantajanäkökulmasta.
Lue lisää

Avoimet työpaikat

Katso kaikki